
Renault Magnum, znany również jako Renault AE od premiery w 1990 roku, to ikona francuskiej ciężarówki. Znany z awangardowego podejścia do konstrukcji i niezawodności. Od samego początku był pionierem – pierwszym francuskim ciągnikiem z kabiną wyposażoną w płaską podłogę. Konstruktorzy wyeliminowali uciążliwy tunel silnikowy, znacznie poprawiając komfort pracy kierowcy. Kabina zawieszona pneumatycznie na czterech punktach, idealnie separuje przestrzeń życia od pracy. Zapewnia wygodę i izolację.
Opisywany projekt dotyczy modelu DXI z silnikiem Volvo, wprowadzonego na rynek w 2008 roku. To ciężarówka, która szybko zyskała uznanie wśród przewoźników w całej Europie. Dzięki swojej solidności i wysokiej wydajności, stała się ulubionym wyborem. Serce tego potężnego pojazdu to silnik turbo Diesel o pojemności 12,8 litrów. Generuje ogromną moc i obfity moment obrotowy, fundament dla efektywnego i niezawodnego transportu.
Jednostka napędowa D13C460, zaprojektowana przez Volvo, to prawdziwy dowód inżynierskiej doskonałości. Ten rzędowy, sześciocylindrowy silnik słynie z wytrzymałości, niezawodności i efektywności. Idealnie sprawdza się w najtrudniejszych warunkach eksploatacji. Wykorzystanie turbosprężarki Holset HE500 zapewnia wysokie ciśnienie doładowania już przy niskich obrotach.
W celu zoptymalizowania pracy jednostki napędowej, poddałem sterownik silnika TRW EMS2 kompleksowej modyfikacji. Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac, pełna zawartość sterownika została skopiowana poza pojazdem, dzięki czemu kopia zapasowa zawiera wszystkie regiony kalibracyjne pamięci wewnętrznej. Pozwoliło to dogłębnie zapoznać się z fabrycznymi kalibracjami. Na podstawie zgromadzonych danych, opracowałem nowe, zoptymalizowane mapy, skupiając się przede wszystkim na obniżeniu spalania.
Fabryczna moc silnika D13C460 wynosiła 460 koni mechanicznych przy 2300 Nm momentu obrotowego. Po modyfikacjach, udało się podnieść te wartości do bezpiecznych 512 koni mechanicznych i 2604 Nm. Zyskujemy więc ponad 50 koni mechanicznych i blisko 300 Nm momentu obrotowego. Ale to nie sama moc była dla mnie priorytetem. Kluczowym celem tej modyfikacji było znaczące obniżenie spalania. Właściciel pojazdu, po przebyciu kilku tras, jednoznacznie potwierdził zauważalną poprawę w dynamice jazdy. I co najważniejsze, realne zmniejszenie zużycia paliwa. To czyni z Renault Magnum DXI jeszcze bardziej wydajnego, niezawodnego i ekonomicznego partnera w ciężkich warunkach eksploatacji.
