
BMW E46, to dla wielu ikona – czwarta generacja serii 3, produkowana w latach 1998-2005, a ja osobiście uważam ją za jeden z najlepszych projektów bawarskiego koncernu. Sportowy charakter, doskonałe prowadzenie i solidne wykonanie – to cechy, które uczyniły ten model tak popularnym i pożądanym do dziś. Ostatnio miałem przyjemność zabrać się za modyfikację egzemplarza z silnikiem Diesla 2.0 litra, czyli sprawdzony i ceniony M47D20TÜ.
Ten silnik, generujący fabrycznie 150 koni mechanicznych i 330 Nm momentu obrotowego, zawsze miał w sobie ogromny potencjał. Układ napędowy z manualną skrzynią biegów idealnie komponuje się z tylnym napędem, zapewniając czystą, angażującą przyjemność z jazdy. M47D20TÜ, wyposażony w turbosprężarkę Garrett GT1749 ze zmienną geometrią i system wtrysku Common Rail, to jednostka znana z niezawodności i łatwości modyfikacji. Kluczem do sukcesu jest sterownik Bosch EDC16 – precyzyjne narzędzie, które daje pełną kontrolę nad każdym aspektem pracy silnika.
Zanim w ogóle sięgnąłem po mapę, przeprowadziłem kompleksową diagnostykę. Chciałem mieć absolutną pewność, że silnik jest w nienagannym stanie. Wszystkie parametry mieściły się w fabrycznych tolerancjach, co dało mi zielone światło do rozpoczęcia prac. Skupiłem się na pełnej optymalizacji – dopracowałem pracę turbosprężarki, precyzyjnie dostroiłem mapę wtrysku paliwa, a następnie przeprowadziłem rekalibrację kąta wtrysku. Cały proces modyfikacji przeprowadzony był z myślą o jednym – maksymalnym bezpieczeństwie i niezawodności.
Efekt to 187 koni mechanicznych, a moment obrotowy to 402 Nm. To przekłada się na blisko 25% wzrost mocy i ponad 20% wzrost momentu obrotowego w stosunku do wersji fabrycznej. Oczywiście, wszystkie modyfikacje zostały przeprowadzone z zachowaniem pełnej gamy zabezpieczeń, co gwarantuje długotrwałą i bezproblemową eksploatację. Wiem, że to brzmi jak standard, ale dla mnie bezpieczeństwo klienta jest priorytetem. Efekt modyfikacji na wykresie poniżej:
