
BMW 328i w wersji F30 to samochód, który od lat definiuje segment samochodów premium, wyznaczając standardy dla konkurencji – Mercedesa klasy C czy Audi A4. To połączenie sportowej pasji z luksusowym komfortem, a jego nowoczesna sylwetka przyciąga spojrzenia. To auto, które budzi emocje, a ja miałem przyjemność i zaszczyt nadać mu jeszcze więcej temperamentu.
Opisywany projekt dotyczy właśnie tego egzemplarza, sercem którego jest 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy. Fabrycznie jednostka ta oferowała 240 koni mechanicznych i 350 Nm momentu obrotowego, przekazywane na tylną oś przez 8-biegową automatyczną skrzynię biegów. Silnik N20B20O0, następca sprawdzonej konstrukcji N43, to majstersztyk inżynierii. Turbodoładowanie z wykorzystaniem technologii TwinPower Turbo – a konkretnie sprężarki MHI TD04 – zapewnia wyjątkową sprawność i elastyczność, czyniąc ten silnik idealną bazą do modyfikacji. Całość sprawnie sterowana jest przez zaawansowany układ Bosch MEVD17.2.9, który z precyzją zarządza pracą jednostki napędowej.
Zanim w ogóle sięgnąłem po oprogramowanie, przeprowadziłem kompleksową diagnostykę. Chciałem mieć absolutną pewność, że silnik jest w perfekcyjnym stanie technicznym i nie zawiodłem się – wszystko mieściło się w fabrycznych specyfikacjach. To pozwoliło mi z pełnym spokojem podjąć wyzwanie i bezpiecznie zwiększyć potencjał tego silnika, nie rezygnując z jego niezawodności. Skupiłem się przede wszystkim na optymalizacji mapy wtrysku paliwa, kąta zapłonu oraz ciśnienia doładowania. Moim celem było wyciągnięcie maksimum mocy i momentu obrotowego, przy jednoczesnym zachowaniu perfekcyjnej stabilności pracy i pewności, że auto będzie działać tak, jak powinno, przez długie lata.
Po zakończeniu modyfikacji nie pozostało nic innego, jak potwierdzić efekty w realnych warunkach. Testy dynamiczne na hamowni nie pozostawiły wątpliwości – fabryczne 240 KM i 350 Nm momentu obrotowego przekształciły się w imponujące 286 KM i 425 Nm. To realny wzrost, który czuć w każdym aspekcie jazdy. Samochód zyskał niesamowite przyspieszenie, a elastyczność silnika pozwoliła na dynamiczne wyprzedzanie bez względu na obciążenie. Dodatkowo, optymalizacja pracy silnika przełożyła się na poprawę jego reakcji na pedał gazu, co sprawia, że prowadzenie auta jest jeszcze bardziej precyzyjne i przyjemne.
