Mercedes-Benz CLA – samochód produkowany od 2013 roku, który wnosi styl do segmentu kompaktów. Projektanci stworzyli auto, które jest następstwem konceptu Concept Style Coupé, subtelnie nawiązującym do CLS i Klasy A. Mimo popularności SUV-ów, CLA wyróżnia się aerodynamicznym kształtem, imponując współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,23.
CLA 180 to pojazd, który skrywa potencjał. Pod maską znajduje się turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 litra, generujący standardowo 122 koni mechanicznych. Jednostka ta, oznaczona jako M270 została zaprojektowana do montażu poprzecznego. Posiada dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder, bezpośredni wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Występuje w dwóch wersjach pojemności – 1.6 i 2.0, gdzie wersja, w którą wyposażono opisywany pojazd, czyli M270.910 to jej mniejsza odmiana o średniej mocy. Co ciekawe wszystkie trzy warianty, czyli 102, 122 i 156 KM różnią się wyłącznie oprogramowaniem. Z racji pokonywanych przez właściciela dystansów i troski o bezpieczeństwo, ustaliliśmy, że moc pozostanie w okolicach najmocniejszej wersji 1.6, zaś moment obrotowy poprawimy tak, aby w trasie samochód sprawnie dawał radę przy wyprzedzaniu.
Przed modyfikacją oprogramowania, wykonałem diagnostykę dynamiczną. Upewniłem się, że jednostka napędowa jest w doskonałym stanie, a parametry mieszczą się w specyfikacjach fabrycznych. Na szczęście tak było, co umożliwiło bezpieczne zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Po odczycie zawartości sterownika Bosch MED17, optymalizacji poddałem mapy wtrysku paliwa, kąta zapłonu i ciśnienia doładowania, a także limiter prędkości obrotowej. To obszary mające największy wpływ na osiągi auta. W rezultacie uzyskałem 158 koni mechanicznych oraz 304 niutonometrów momentu obrotowego. Wzrost momentu obrotowego jest znaczący, w porównaniu do fabrycznych 200 Nm. Każda zmiana została wprowadzona z maksymalnym bezpieczeństwem, monitorując temperatury i ciśnienie. Po modyfikacji przeprowadziłem testy, potwierdzające skuteczność i bezpieczeństwo zmian.
Efekt jest odczuwalny od razu, ponieważ samochód zyskał dynamikę i elastyczność. Prowadzenie staje się przyjemnością, a przyrost mocy jest widoczny od najniższych obrotów. Dzięki temu możliwe są dynamiczne przyspieszenia w każdej sytuacji. Właściciel Mercedesa docenił poprawę w codziennym użytkowaniu i frajdę z jazdy. CLA 180 pokazuje, że nawet w segmencie kompaktowym można znaleźć auto o wyjątkowym charakterze. Modyfikacja wydobyła z niego ukryty potencjał.
