Fiat Tipo II 1.4 T-Jet | Stage 1 | 120 KM / 215 Nm ➡ 151 KM / 267 Nm

Fiat Tipo – samochód znany i ceniony w segmencie C, powrócił w 2015 roku, by na nowo zdefiniować pojęcie przystępnej cenowo, ale niepozbawionej charakteru motoryzacji. Właśnie ten model poddałem modyfikacji. Efekty, jak mam nadzieję, przekonają Was, że w Tipo drzemie potencjał. Ten konkretny egzemplarz, wyposażony w turbodoładowany silnik 1.4 T-Jet, stanowił punkt wyjścia. Tipo drugiej generacji, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się subtelnym przedstawicielem klasy kompaktów, skrywa w sobie solidne fundamenty i przemyślaną konstrukcję. Zastępując popularną wcześniej Lineę, model ten od razu zyskał uznanie za nowoczesny design i obiecujące osiągi. Jednak, jak to często bywa, fabryczne kalibracje pozostawiały pewien margines na poprawę.

Silnik 1.4 T-Jet to jednostka, która od samego początku cieszyła się reputacją wytrzymałej i wydajnej. Fabrycznie generując 120 koni mechanicznych i 215 niutonometrów momentu obrotowego, dawał przyjemne wrażenia z jazdy. Blok silnika wykonany z żeliwa to gwarancja długiej i bezawaryjnej pracy. Turbosprężarka IHI VL37, system wtrysku pośredniego i sterownik Bosch ME17 tworzą spójny i solidny pakiet, gotowy do dalszej optymalizacji.

Prace rozpocząłem od odczytu oryginalnego oprogramowania sterownika. Następnie przystąpiłem do analizy mapy sterownika. Zmieniłem charakterystykę regulatora doładowania, umożliwiając sterownikowi utrzymanie optymalnego ciśnienia w całym zakresie obciążeń i obrotów. Dodatkowo, dostosowałem mapy wtrysku paliwa, aby zapewnić idealny skład mieszanki w każdych warunkach pracy silnika. Całość została starannie zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa i trwałości, by uniknąć nadmiernego obciążenia jednostki i ewentualnych uszkodzeń.

Moc silnika wzrosła do 151 koni mechanicznych, a moment obrotowy osiągnął wartość 267 niutonometrów. Oznacza to niemal 26% wzrost mocy i ponad 24% wzrost momentu obrotowego w porównaniu do wersji fabrycznej. W praktyce, to przekłada się na znacznie lepsze przyspieszenie i dynamikę jazdy – Tipo zyskało na elastyczności i responsywności w każdym zakresie prędkości. Poczucie mocy jest teraz o wiele bardziej odczuwalne podczas wyprzedzania, dynamicznej jazdy w mieście oraz pokonywania wzniesień. Co więcej, cały proces modyfikacji został przeprowadzony z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, gwarantując długotrwałą i niezawodną eksploatację pojazdu.

Wiem, że wiele osób wybierając Fiata Tipo, kieruje się rozsądkiem i pragmatyzmem. Dlatego postanowiłem stworzyć modyfikację, która nie tylko zwiększa osiągi, ale również podnosi komfort i przyjemność z jazdy, nie rezygnując z niezawodności i ekonomii. Ten Tipo to dowód na to, że włoski temperament i rozsądna inżynieria mogą iść w parze.