Renault Trafic II 1.9 dCi | Stage 1 | 101 KM / 240 Nm ➡ 128 KM / 278 Nm

Od 1981 roku Renault konsekwentnie kształtuje rynek samochodów dostawczo-osobowych. Trafic, następca legendarnej Estafette, szybko zyskał uznanie za niezawodność i praktyczność. Drugie pokolenie, zaprezentowane w 2001 roku i nagrodzone tytułem „Samochód Dostawczy Roku 2002”, stanowiło prawdziwy przełom. Po faceliftingu w 2006 roku, model ten jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję.

Ten konkretny Trafic napędzany jest przez sprawdzony silnik Diesla 1.9 dCi, oznaczony kodem F9Q. Fabrycznie jednostka generowała 101 koni mechanicznych i 240 Nm momentu obrotowego. Silnik wyposażony jest w turbosprężarkę Garrett GT1549. Zapewnia ona efektywne doładowanie w szerokim zakresie obrotów. Za wtrysk paliwa odpowiada system Common Rail Bosch z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Gwarantuje on optymalną wydajność i ekonomię.

Zanim przystąpiłem do pracy, dokładnie przeanalizowałem stan silnika. Wyniki pomiarów były obiecujące – wszystkie parametry mieściły się w fabrycznych specyfikacjach. To dało mi pewność bezpiecznego zwiększenia mocy i momentu. Sterownik Bosch EDC15, odpowiedzialny za kontrolę pracy silnika, odczytałem przez port diagnostyczny OBD. Mając pełny wgląd w oryginalne oprogramowanie, przystąpiłem do modyfikacji mapy sterownika.

Po modyfikacji silnik generuje teraz 128 koni mechanicznych i 278 Nm momentu obrotowego. To znaczący przyrost w porównaniu do fabrycznych wartości. Dodatkowe 27 KM i 38 Nm momentu obrotowego sprawiają, że Renault Trafic staje się znacznie bardziej dynamiczny, elastyczny i przyjemny w prowadzeniu. Właściciel pojazdu wyraźnie odczuwa poprawę w elastyczności silnika. To przekłada się na lepsze przyspieszenie i łatwiejsze pokonywanie wzniesień.