BMW X5 F15 xDrive35i | Stage 1 | 306 KM / 400 Nm ➡ 378 KM / 471 Nm

BMW X5 F15, ikona wśród SUV-ów, od 2013 roku konsekwentnie łączy w sobie komfort, przestrzeń i luksus z prawdziwie sportowym charakterem. Ten model, to solidna konstrukcja gwarantująca najwyższy poziom bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy. Jakość wykonania oraz dbałość o detale we wnętrzu to znaki rozpoznawcze BMW, a przestronna kabina i nowoczesne technologie zapewniają komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Warto przypomnieć, że X5 to nie tylko SUV, a „Sports Activity Vehicle” – filozofia, która od początku zakładała dynamiczne właściwości jezdne, wykraczające poza standardowe możliwości aut tej klasy.

Sercem tego potężnego SUV-a jest turbodoładowany silnik benzynowy N55B30M0. Jednostka o ogromnym potencjale, znana z wysokiej mocy i momentu obrotowego, natychmiastowo przekładających się na dynamiczne przyspieszenie i płynną jazdę w każdych warunkach. Kluczem do jego osiągów jest technologia TwinPower Turbo – turbosprężarka typu Twin-Scroll BorgWarner B03G, eliminuje zjawisko turbodziury i zapewnia stałą dostępność mocy na całej krzywej obrotów. Współpracująca z nim ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów ZF 8HP to gwarancja precyzyjnej, szybkiej zmiany przełożeń i optymalnego wykorzystania potencjału silnika.

Ostatnio miałem przyjemność i zaszczyt poddać ten konkretny egzemplarz, BMW X5 F15 xDrive35i, modyfikacji sterownika Bosch MEVD17.2.G. Zaczynałem od kompleksowej diagnostyki. Chciałem mieć 100% pewności, że jednostka napędowa jest w idealnym stanie technicznym i gotowa na przyjęcie wyższych obciążeń. Po gruntownym sprawdzeniu, przystąpiłem do modyfikacji mapy sterownika. Skoncentrowałem się na zwiększeniu parametrów doładowania, aby turbosprężarka mogła dostarczać jeszcze więcej powietrza do silnika, co bezpośrednio przekłada się na wzrost momentu obrotowego i mocy.

Jednocześnie, precyzyjnie dostosowałem mapę wtrysku paliwa, aby zapewnić optymalne spalanie i pełną efektywność. Nie zapomniałem również o zmianach w mapie zapłonu, dostosowując ją do nowych wartości doładowania i wtrysku, co gwarantuje stabilną pracę silnika. Każda modyfikacja była następnie weryfikowana na hamowni, gdzie potwierdziłem osiągi i upewniłem się, że są bezpieczne. Rezultaty? Fabryczne 306 koni mechanicznych i 400 Nm momentu obrotowego wzrosły do 378 KM i 471 Nm. To wzrost mocy o ponad 23% i momentu obrotowego prawie o 18% samą zmianą kalibracji sterownika. Samochód zyskał dynamikę przyspieszenia, elastyczność i płynność jazdy. Moment obrotowy jest dostępny natychmiast, bez żadnych opóźnień, co sprawia, że X5 sprawnie reaguje na każde polecenie kierowcy. Właściciel odczuje znaczącą poprawę w codziennej eksploatacji – komfortowa jazda stała się jeszcze bardziej satysfakcjonująca, a pokonywanie długich tras to czysta przyjemność.

Kategorie: