
BMW X3 pierwszej generacji, E83, to model, który na trwałe wpisał się w historię motoryzacji. Debiutujący w 2003 roku, łączy w sobie charakterystyczną dla BMW sportową nutę z praktycznością i przestrzenią użytkową SUV-a. Bazujący na sprawdzonej płycie podłogowej serii 3 (E46), X3 E83 to samochód ceniony za solidność wykonania, wysoką jakość materiałów i, co najważniejsze, dynamiczne właściwości jezdne – cechy, które sprawiają, że zyskał wiernych entuzjastów marki.
Pod maską modyfikowanego egzemplarza pracuje wysokoprężny silnik o pojemności 2.0 litra, znany pod oznaczeniem M47D20TÜ. Fabrycznie jednostka ta generuje 150 koni mechanicznych i 320 Nm momentu obrotowego, oferując solidne osiągi w codziennej eksploatacji. Kluczem do jej sprawności jest turbosprężarka Garrett GT1749V, zapewniająca efektywne doładowanie. Całość koordynowana jest przez sterownik Bosch EDC16, dbający o precyzyjną kontrolę procesu spalania.
Właściciel tego konkretnego BMW X3 postawił na profesjonalną modyfikację, chcąc wydobyć z silnika jeszcze więcej potencjału. Proces rozpoczął się od analizy i diagnostyki jednostki napędowej – nie można przecież pozwolić sobie na ryzyko! Dokładne pomiary potwierdziły, że silnik znajduje się w perfekcyjnym stanie technicznym i jest gotowy na podniesienie mocy. Co ważniejsze, wszystkie modyfikacje zostały wprowadzone z myślą o długotrwałej i niezawodnej eksploatacji pojazdu, bez narażania jego trwałości. Fabryczne 150 koni mechanicznych i 320 Nm momentu obrotowego ustąpiły miejsca 194 koniom mechanicznym i 392 Nm! Oznacza to wzrost mocy o blisko 30% i momentu obrotowego o ponad 20%! Właściciel BMW X3 E83 zyskał teraz znacznie lepszą dynamikę przyspieszenia i odczuwalnie poprawioną elastyczność silnika w każdej sytuacji. Aby mieć pewność, że modyfikacje zostały wprowadzone prawidłowo i nie wpłyną negatywnie na bezpieczeństwo, samochód przeszedł rygorystyczne testy na hamowni – wyniki potwierdziły, że wszystko działa idealnie, nawet w najbardziej wymagających warunkach.
