
BMW serii 3 w wersji kombi, czyli E91, to auto, które połączyło praktyczność z bawarską precyzją. Produkowane w latach 2004-2012, zdobyło uznanie kierowców ceniących sobie wysoką jakość wykonania, komfort i – co nie mniej istotne – dynamiczne osiągi. Opisywany egzemplarz, wyposażony jest w dwulitrowy silnik wysokoprężny – serce wielu BMW oferujących połączenie ekonomii i mocy.
Fabrycznie silnik ten generuje 177 koni mechanicznych oraz 350 Nm momentu obrotowego, przenoszonych na tylne koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów. N47D20 to konstrukcja, która zastąpiła starszy M47, wyróżniająca się czterocylindrowym układem, turbodoładowaniem i zaawansowanym systemem wtrysku Common Rail. Turbosprężarka MHI TF035 zapewnia responsywne działanie już od niskich obrotów – eliminując typowe dla starszych konstrukcji opóźnienie reakcji na pedał gazu.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek modyfikacji, przeprowadziłem szczegółową diagnostykę dynamiczną pojazdu. To kluczowy krok w całym procesie, aby mieć pewność, że silnik jest w dobrym stanie technicznym, a wszystkie jego parametry mieszczą się w fabrycznych tolerancjach. Dzięki temu można bezpiecznie i efektywnie zwiększyć jego moc i moment obrotowy, minimalizując ryzyko negatywnych skutków. Testy potwierdziły – silnik był odpowiednim kandydatem do optymalizacji.
W efekcie udało się zwiększyć moc silnika do 202 koni mechanicznych, a moment obrotowy wzrósł do 405 Nm. Potwierdzają to testy dynamiczne, które wykazały wzrost dynamiki. Samochód reaguje natychmiast na dodanie gazu, oferując o wiele bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. Właściciel auta zauważył również wyraźną poprawę elastyczności. Co najważniejsze, wszystkie modyfikacje zostały wprowadzone z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie eksploatacji pojazdu, a ich efekt można zaobserwować na wykresie poniżej:
