BMW 318d E91 2.0d | Stage 1 | 143 KM / 300 Nm ➡ 181 KM / 389 Nm

BMW E91, eleganckie i funkcjonalne kombi segmentu D, produkowany z niemiecką precyzją w latach 2004-2012. Ten model, znany z solidnego wykonania, od lat cieszy się uznaniem kierowców szukających uniwersalnego pojazdu. A wersja Touring? To kwintesencja funkcjonalności, idealna dla tych, którzy potrzebują przestrzeni bez kompromisów w kwestii prowadzenia.

Ten konkretny egzemplarz, wyposażono w dwulitrowy silnik wysokoprężny o pierwotnej mocy 143 koni mechanicznych i momencie obrotowym 300 Nm. Jednostka napędowa N47D20 słynie z wysokiej kultury pracy i elastyczności, a jej turbosprężarka Garrett GTB1749 oraz zaawansowany system wtrysku Common Rail to gwarancja płynnej i precyzyjnej pracy. Całość dopełnia manualna skrzynia biegów, zapewniająca bezpośrednie połączenie z silnikiem i pełną kontrolę nad dynamiką jazdy.

Zanim jednak zabrałem się za modyfikację, przeprowadziłem dogłębną analizę stanu technicznego. Chciałem mieć pewność, że silnik jest w idealnej kondycji, gotowy na zwiększone obciążenia. Pomiary potwierdziły moje przypuszczenia – wszystkie fabryczne parametry utrzymywane były na prawidłowym poziomie, co otworzyło mi drogę do bezpiecznej optymalizacji.

Teraz 318d generuje 181 koni mechanicznych i 389 Nm momentu obrotowego. To wzrost o ponad 26% mocy i blisko 30% momentu. W praktyce oznacza to transformację charakteru pojazdu. Przyspieszenie stało się bardziej zdecydowane, reakcja na gaz natychmiastowa, a wyprzedzanie? Czysta przyjemność. Samochód zyskuje na elastyczności i lepiej radzi sobie z obciążeniem, co dobrze widać na wykresie poniżej: