Volkswagen Tiguan II 2.0 TSI | Stage 1 | 180km 320Nm ➡ 231km 382Nm

Volkswagen Tiguan drugiej generacji do sprzedaży trafił w 2016. Konstrukcja ta powstała na nowej modułowej platformie podłogowej MQB, tak jak np. VW T-Roc, Skoda Kodiaq czy Seat Ateca. Ten konkretny egzemplarz wyposażono w benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 180km, oznaczony jako CZPA, czyli EA888 trzeciej generacji po wielu poprawkach.

Moc na asfalt przenosi poprzez siedmiobiegową skrzynię DSG układ napędu na wszystkie koła 4 Motion. Do kontroli jednostki napędowej producent zastosował zaawansowany sterownik najnowszej generacji Bosch MG1. Modyfikację kalibracji sterownika wykonałem bez usuwania lub omijania limiterów i zabezpieczeń. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego sprzętu, do odczytu i zapisu nie było wymagane otwieranie obudowy, przez co proces przeprowadziłem bezinwazyjnie.

Właściciel nie był zadowolony z fabrycznych profilów Eco/Normal/Sport. Z tego powodu oprócz modyfikacji sterownika silnika wykonałem odpowiednie zmiany głównie w macierzach sterujących skrzyni DQ500. Dzięki odpowiedniemu zgraniu obydwóch kontrolerów udało się uzyskać mocne zróżnicowanie tych trzech programów. Tryb Eco był już odpowiednio przygotowany w dziale R&D grupy VAG, dlatego dokonałem jedynie kosmetycznych zmian. W trybie Sport skupiłem się na maksymalnym wykorzystaniu dodatkowego potencjału po uzyskaniu dodatkowej mocy i momentu obrotowego. Najwięcej zmian w programie skrzyni biegów wykonałem w trybie Normal, który fabrycznie nieznacznie różnił się od trybu ekonomicznego. Zgodnie z życzeniem właściciela macierz przekalibrowałem tak, aby uzyskać o wiele lepszą reakcję na gaz, a także ograniczyć dążenie do wybrania jak najwyższego biegu, co było dosyć denerwujące podczas manewrowania po zatłoczonym mieście. Po zmianach, biegi 1-5 utrzymywane są w zakresie około 2000 obrotów ±200, a przy prędkościach wykorzystywanych poza miastem wybierane są biegi 6 i 7, tak aby zredukować hałas i spalanie.

Efekty modyfikacji polegające na uzyskaniu dodatkowej mocy można zaobserwować na wykresie poniżej, zaś usprawnienie działania skrzyni biegów na załączonym filmie.