Volvo S60 I 2.5T | Stage 1 | 210km 320Nm ➡ 251km 391Nm

Volvo S60 to szwedzka odpowiedź na Mercedesa klasy C i BMW serii 3, produkowany od 2000 do 2009 roku. Opisywany egzemplarz to model po liftingu. Wyposażony w typowy dla tej firmy turbodoładowany pięciocylindrowy silnik w układzie rzędowym B5254T2 o pojemności 2.5l, zasilany benzyną. Produkuje 210 koni mechanicznych i 320 Nm momentu obrotowego, wspomagany turbosprężarką MHI TD04L-14T. Za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach Aisin-Warner AW55-50.

Jednostka B5254T2 wywodzi się z rodziny Modular, a oznaczenie to można odczytać jako:
B – benzynowy silnik
5 – pięć cylindrów
25 – pojemność 2.5 litra
4 – cztery zawory na cylinder
T – turbodoładowany
2 – niskociśnieniowy wariant – LPT

W porównaniu do wariantów T4/T5 znanych też jako HPT wyżej wymieniona wersja odróżnia się przede wszystkim mniej wydajną głowicą, niższym ciśnieniem doładowania, wyższym stopniem sprężania, a także delikatniejszymi korbowodami. Z tego powodu właściciel zdecydował się na modyfikację, która będzie wykonana z naciskiem na bezpieczeństwo.

Seria pomiarów, które wykonałem przed przystąpieniem do zwiększenia mocy i momentu obrotowego wykazały bardzo dobry stan jednostki napędowej. Przy modyfikacji oprócz podniesienia ciśnienia doładowania czy re-kalibracji kąta zapłonu, nieuniknione były również zmiany funkcjonalne. Sterownik w tym wariancie zachowuje przez cały czas (nawet przy pełnym doładowaniu) mieszankę stechiometryczną, co przy zwiększonym doładowaniu może spowodować niebezpieczne warunki pracy silnika. Pomiar na hamowni z powodu starego typu automatycznej skrzyni biegów wykonałem zaczynając od wyższych prędkości obrotowych. Efekt modyfikacji można zaobserwować poniżej

Kategorie: