BMW E91 318d | Stage 1 | 143km 300Nm ➡ 181km 396Nm

BMW E91, to popularna seria 3 w praktycznej wersji Touring. Opisywany egzemplarz wbrew nazwie modelu wyposażono w dwulitrowy wysokoprężny silnik N47D20 o mocy 143 koni mechanicznych i 300 Nm momentu obrotowego. Połączono go z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach ZF 6HP19.

Wstępna diagnostyka komputerowa na trasie oraz pomiar na hamowni potwierdziły bardzo dobry stan jednostki napędowej, co zakwalifikowało „Bawarkę” do modyfikacji.

Turbosprężarka Garrett GTB1749VK posiada spory zapas do zwiększenia momentu obrotowego co widać na wykresie. Wartość którą udało się osiągnąć, czyli prawie 400 Nm to w przybliżeniu 32% więcej momentu względem fabrycznej kalibracji. Są to osiągi zbliżone do standardowego 330d w modelu E46 (M57D30), co ciężko przegapić przy pierwszej próbie po modyfikacji 😊

Jak zwykle musiałem wykonać sporo testów i pomiarów, aby zapewnić niezawodną eksploatację mimo takiego przyrostu momentu obrotowego.