BMW E61 525D | Stage 1 | 177km 400Nm ➡ 211km 482Nm

BMW E61 to piąta generacja serii 5 w wersji kombi. Opisywany egzemplarz wyposażono w wysokoprężny sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym M57D25TÜ o mocy 177 koni mechanicznych i 400 Nm momentu obrotowego. W tym przypadku sprzężony jest z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF 6HP26.

Po odczytaniu kalibracji okazało się że samochód poddano wcześniej nieprofesjonalnej modyfikacji, wykonanej „na kolanie”, bądź tzw. „gotowcu”. Jak można zobaczyć na przykładzie poniżej, mapę doładowania ktoś wcześniej zwiększył o równą wartość 150 w całym zakresie pracy silnika. Prawdopodobnie to właśnie ta modyfikacja przyczyniła się do niedawnej konieczności wymiany turbosprężarki.

Przywróciłem więc sterownik do stanu fabrycznego i wykonałem pomiary dynamiczne oraz pomiar mocy. Dzięki nim udało się wychwycić powoli kończący swój żywot przepływomierz, który później wymieniono.

Modyfikację wykonałem tak, aby nie obciążać mocno turbosprężarki GT2056VK, ponieważ właścicielowi zależało na jak najmniejszym wpływie na niezawodność osprzętu. Efekt to ponad 480 Nm momentu obrotowego, który mocno poprawił elastyczność silnika. Przy obecnym programie sterownik skrzyni biegów o wiele lepiej radzi sobie z doborem przełożeń. Mimo faktu, że samochód był już uprzednio zmodyfikowany właściciel zauważył poprawę osiągów i właściwości jezdnych. Oryginalna moc jest niższa od katalogowej (widać charakterystyczny „dołek” w górnym zakresie obrotów), ponieważ ten pomiar wykonano z niesprawnym jeszcze przepływomierzem.