Alfa Romeo GT 1.9 JTD | Stage 1+ | 140km 305Nm ➡ 185km 390Nm

Dzisiejsza członkini klubu Alfaholicy napędzana jest jednym z najlepszych silników wysokoprężnych włoskiej konstrukcji, który śmiało może konkurować z niemieckim TDI. Jest to silnik 1.9 JTD w wersji CF3 o mocy 140 koni mechanicznych. W samochodzie tym zostały wykonane drobne modyfikacje mechaniczne takie jak wydech przelotowy czy sportowa wkładka filtra powietrza.

Początkowe pomiary i logi wykazały problemy ze sterowaniem turbosprężarki. Okazało się, że w obrębie mechanizmu zmiennej geometrii zebrał się nagar, który zakłócał jego prawidłową pracę. Po jego wyczyszczeniu turbosprężarka pracowała już bez zarzutu, tak samo jak reszta osprzętu silnika.

Będąc już pewnym poprawnej pracy i potencjału do podniesienia mocy przystąpiłem do modyfikacji map sterujących. Uwzględniłem fakt usprawnionego przepływu powietrza i bardzo dobrego stanu silnika, dzięki czemu mimo małej turbosprężarki zwiększyłem moc i moment obrotowy o około 30 procent, co daje naprawdę sporą różnicę w charakterystyce jednostki napędowej.

Po zakończeniu modyfikacji wykonałem kolejne pomiary parametrów pracy, aby upewnić się, że modyfikacja zapewni pożądaną niezawodność. Turbosprężarka szybko osiąga zadane doładowanie bez przestrzału, dzięki czemu ryzyko awarii i przedwczesnego zużycia ograniczyłem do minimum.

Wynik modyfikacji poniżej

Kategorie: