Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet | Stage 2 | 90km 200Nm ➡ 143km 280Nm

Opisywany Fiat to popularny na naszym rynku przedstawiciel segmentu B – model Grande Punto. Skonstruowany przy współpracy z koncernem GM, wiele komponentów dzieli z Oplem Corsą D. Egzemplarz ten napędzany jest cechującym się wysoką kulturą pracy i niskim spalaniem, najmniejszym czterocylindrowym silnikiem Diesla świata. Ma on pojemność 1.25 litra i generuje moc 90 koni mechanicznych oraz 200 niutonometrów momentu obrotowego.

Samochód ten przeszedł kilka modyfikacji mechanicznych takich jak: montaż większego frontowego intercoolera, wydajniejszej pompy Common Rail, układu wydechowego, zmodyfikowanej sprężarki Borg Warner BV35, a także wzmocnionego rozrządu.

Sterownik Magneti Marelli MJD 6F3 wyróżnia się zupełnie innym sposobem sterowania niż popularne sterowniki Bosch. Zazwyczaj modyfikacje tych sterowników są wykonywane nieprofesjonalnie z powodu ograniczonej liczby informacji na ich temat, braku dokumentacji itp.

Aby więc wykonać profesjonalną modyfikację postanowiłem wykorzystać doświadczenie programistyczne, aby pójść krok dalej. Dokonałem wnikliwej analizy oprogramowania sterującego pracą silnika, wykonywanego przez procesor bazujący na architekturze PowerPC. Jest to proces czasochłonny i żmudny, ale dzięki temu algorytmy zarządzania momentem obrotowym, dawkowania czy kontroli doładowania nie są już żadną tajemnicą 😊

W tym przypadku wymagana była modyfikacja sporej ilości map, aby dostosować sterownik do pracy ze znacznie wyższym momentem obrotowym. Oprócz tego musiałem wykonać kalibrację sterowania turbosprężarką, do tego celu zmodyfikowałem też regulator doładowania. Jak to w przypadku Fiata, algorytm regulacji turbosprężarki odbiegał od standardowych implementacji, na szczęście nie aż tak bardzo jak w przypadku jednostki T-Jet 😉

Poniżej zaobserwować można część algorytmu sterowania ciśnieniem doładowania.

Oczywiście sam algorytm jest o wiele bardziej skomplikowany. W porównaniu do popularnych sterowników firmy Bosch, samych map odpowiadających za pracę regulatora jest kilkukrotnie więcej. Część algorytmu odpowiadającego za ich wybór i wykonanie obliczeń można w uproszczeniu zobaczyć na ilustracji poniżej.

Dostosowanie sterownika do bardzo dużej amplitudy ciśnienia doładowania, sporej nieliniowości jej charakterystyki oraz specyfiki pracy bardzo małego silnika Diesla wymagała wielu kilometrów i godzin pomiarów. Efekt jest zadowalający, praca silnika bardzo przypomina silnik benzynowy, który lubi pracować na wyższych obrotach. Wykres poniżej powinien dać dobry pogląd na sposób rozwijania przez niego mocy.